lördag 26 juli 2014

Zucchini- och surkålsgratäng lchf

Jag älskar den rustika maten i Ungern. Den är kraftig, mättande och väldigt smakrik. De goda zucchiniarna från grannarna användes även igår. Denna gång i sällskap av surkål i en gratäng eller nån slags paj utan pajskal. Jag rev zucchini på grova sidan och blandade med surkål, några råa ägg, salt, paprikapulver, kummin och peppar. Innan den gratinerades täcktes den med ett gediget lager av parmesanost. Jag använde mig av lika delar zucchini och surkål. 

Som tillbehör stekte jag slantar av rökt korv så att de blev knapriga och goda. Poängen var även att jag ville att fett och smaker från korven skulle läcka ut i stekpannan så att grön squash (eller zucchini) fick steka i det. Jag skar även ner vårlök och la i några oliver. Eftersom det var dags att lämna Ungern tidigt imorse var kvällens middag igår ett hopkok av vad som fanns kvar i kylskåpet. Några solmogna tomater, två stora gula zucchini och en barnmatsburk som jag fyllt med nygjord aprikospure lyckades jag glädjande få med mig igenom säkerhetskontrollen. 

Nu är det dags att stiga ombord. Vi ses i Sverige! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar