söndag 7 december 2014

Höganäs saluhall - matglädje i världsklass

Jag befinner mig fortfarande i mathimlen efter förra veckans besök på Höganäs saluhall. Den finns sedan drygt två år i Höganäs saltglaserats gamla lokaler. Vilken miljö, mottagande, mat, stämning, produkter. Vilket allt! Så fort vi kom innanför dörrarna drogs smilbanden upp till öronen och jag mös så att jag rös i hela kroppen. Saluhallen ger med sin speciella atmosfär en makalös inramning till restaurangen och matdiskarna. De flesta produkter kommer från Kullahalvön och i restaurangen serveras vacker gourmetmat av kockar som står helt öppet i de gamla saltugnarna. En snygg buffé med sallader på brysselkål, anis, senapsfrön, rödbetor, selleri och allt annat man kan tänka sig ringlade längs kanten till en av de gamla ugnarna på vackra fat. Lokalen är industriell men varm. På nedervåningen finns ett café, en blomsterhörna med romantiska blommor, en kött- och charkdelikatess att dö för, grönsaksavdelning med brysselkål på stam, färsk grönkål osv osv. Jag gick loss på en bråkdel av sortimentet och fick bland annat med mig färsk confiterad anka, isterband, hjortkorv, ostar, lufttorkad skinka, hängmörad entrecote, grönkål, chokladtryfflar och vaktelägg hem. Lycklig och fullständigt upptrollad av engagemanget och förmågan hos David Mill och Eva Dahlgren från Grand Hotel i Mölle som driver saluhallen åkte vi hem.

Hit kommer vi definitivt igen och jag har redan rekommenderat varenda människa jag stött på sedan jag var där att åka dit. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar