torsdag 10 juli 2014

Mormors chokladkokostoppar lchf

Den här fotbollstårtan gjorde jag till min stora kille. Den består av en budapestbotten som jag delade på mitten istället för att rulla ihop som en rulltårta. Fyllningen i mitten är samma som i budapestrulle; mandariner och vispad grädde. Toppen klädde jag med grädde och kavlade ut grön marsipan som en fotbollsplan. Därpå fick spelarna sköta resten. Den gjorde succé och hans ansiktsuttryck när han fick se den ska jag gömma i mitt hjärta. 

Mormor bakade ett lchfalternativ till tårtan - chokladkokostoppar - under tiden jag, för ovanlighetens skull, stod bredvid och mätte upp socker, vaniljpulver, kavlade marsipan och målade heldragna linjer med kristyr. 



Mormors chokladkokostoppar 

3 dl kokos
2 ägg
2 msk kakao
25 gran smält smör
Vaniljpulver
Honung

Blanda alla ingredienser och klicka ut på bakplåtspappersklädd plåt. Grädde mitt i ugnen tills de är fasta och fått lite färg.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar