lördag 22 mars 2014

Halstrade pilgrimsmusslor med sötpotatis & pancetta

Pilgrimsmusslor har sin säsong på vinterhalvåret och för att njuta av de bästa gäller det att skynda sig för denna gången. För mig vilar det nästan något sensuellt över pilgrimsmusslan. Som en öm och livslång kärlek. Mitt smakminne från första gången jag smakade pilgrimsmusslor är tydligt. Det var en sån där stor matupplevelse som i sitt slag kan räknas på en hand. I januari var det 15 år sedan och de serverades halstrade på spett tillsammans med hummersoppa. Det var på Bäckaskog slott och jag blev bjuden av min fine vän Urban. Pilgrimsmusslor kan tillagas på så många vis och njutas med en mängd tillbehör. Halstrad, ångad, gratinerad eller rå som sashimi. Årets kanske sista halstrades lätt så att kärnan var rå, kryddades med smör, persilja, dill, vitlök och ett tillbehör på råstekt sötpotatis och pancetta.
 
 
 
 

Halstrade pilgrimsmusslor

4 personer

12 färska pilgrimsmusslor
smör och olja till stekning
25 gram smör
1 klyfta vitlök
dill
persilja
salt och peppar

Halstra musslorna i smör och olja. En minut på varje sida. Ta upp den från järnet och tillsätt mer smör och pressad vitlök. Låt det fräsa en halv minut och lägg sedan i hackad dill, hackad persilja och dra från värmen. smaka av med salt och peppar.

Råstekt sötpotatis med pancetta
1-2 sötpotatisar
ca 1/2 hg pancetta
smör till stekning
salt och vitpeppar

Skala sötpotatis och skär i kuber. Stek i smör tills de blir mjuka och smaksätt med bitar av pancetta, salt och vitpeppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar