fredag 7 februari 2014

Upprörande och groteskt

Upprörande nyheter om magsäcksoperationer på barn i dagens DN. Läs här

Att hjälpa och ställa krav på barn och föräldrar istället för att ta till en sådan åtgärd borde vara självklart. Att välja kirurgiska ingrepp framför att angripa det verkliga problemet framstår som befängt. Sjukvården väljer alltså ett onaturligt bot mot ett onaturligt sockerintag. Visst är det svårt att bli kvitt sitt sötsug men efter ett par tuffa veckor är det borta. Då är valet att avstå inte längre det minsta svårt. Jag brukar jämföra det med att välja kläder i garderoben. "Jag tycker om den gröna tröjan, men idag tar jag den blå, som jag gillar lika mycket". Ingen skulle fråga mig "men är det inte svårt att låta bli den gröna?", "du kan väl unna dig den gröna ibland?" eller "hur står du ut med att aldrig bära den gröna?". Lika lätt blir det att säga nej till socker. Men det kräver nolltolerans på raffinerat socker för att lyckas. Argumentet att det skulle vara synd om barn för att de inte får juice, läsk, kakor, godis, chips och andra socker- och stärkelserika produkter ger jag inte heller mycket för. De skulle aldrig efterfråga detta om de inte översköljdes med dessa hela tiden. Gör egen glass, njut av choklad, ät bär, ha roligt och lev väl! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar