torsdag 9 januari 2014

Parmesanost i mandelkvarn

Jag fick ett klockrent tips av min väninna gourmeten; att riva parmesanost i mandelkvarn. Jag älskar min mandelkvarn men använder den i princip aldrig eftersom vi alltid har mandelmjöl hemma. 

För mig är ljudet av mandelkvarn starkt förknippat med min uppväxt. Mamma har sedan tidernas begynnelse bakat kransekaka till högtider, fester, vänner, bröllop, födelsedagar, dop, studenter med mera. Den dryga 30 cm höga kakan involverar mycket mandelmalande. Jag blev därför särskilt glad över detta tips då ost verkligen är något som är frekvent hemma hos oss. Redan samma dag provade jag till kvällens köttbullar och det blev perfekt. Rota fram den gamla kvarnen och fäst på matbordet. Tack Maria



2 kommentarer:

  1. Vilket bra tips! Och söt hjälpreda!!

    SvaraRadera
  2. Varsågod :) Får ge min mamma credit för det men visst är det bra! Kram

    SvaraRadera