söndag 22 december 2013

Apelsinchoklad

Jag tror att jag börjar närma mig ett beroende när det kommer till ischoklad. Jag svänger ihop dem på ett kick oavsett vad som händer omkring mig. Det verkar som om jag alltid har en liten lucka över i mitt vardagsschema till denna frestelse. Idag blev det en variant med rivet skal av apelsin och hackade mandlar.
 
 
Ischoklad med apelsin och mandel

100 gram choklad 90%
100 gram deodoriserat kokosfett
1 dl hackad mandel
rivet skal från en apelsin

Smält kokosfett och choklad över vattenbad. Tillsätt apelsinskal. Ställ ut formar på en tallrik och fyll dem med den hackade mandeln innan chokladblandningen hälls i. Kyl. Vänta. Njut.

För en mer LCHF-liberal variant är det gott att låta en liten gnutta nougat smälta med. Kanske si så där 35 gram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar