lördag 18 januari 2014

Mörk nötchokladtryffel med mynta

Jag var bara tvungen. Det är ju ändå helg... Den där "chokladtryffel med mynta" kunde inte riktigt slita sig ifrån mina tankar. Ungefär som när man får en låt på huvudet som ligger där och gnager. Hur jag gjorde ser ni i receptet nedan. Jag hade en pyttebit nougat i kylen som jag sötade den 90 procentiga chokladen med. Resultatet blev en krämig, len tryffel där den enda smaken från mynta kom från garneringen men det var helt perfekt lagom.

Mina små formar har tagit slut. Det blir lätt så när det är jul och ischokladbegäret sätter in. Jag gjorde därför mina i muffinsformar då de var lite för kladdiga för att rulla. Om man ökar något på chokladmängden eller drar ner på grädden går de säkert fint att rulla och vända i kakao.


  
Mörk nötchokladtryffel med mynta

100 gram choklad 90%
25 gr nougat
10 gr grovt hackad mandel
25 gr grovt hackade hasselnötter
1,5 dl grädde
Mynta till dekorering

Smält choklad och nougat över vattenbad på låg temperatur. Tillsätt övriga ingredienser och rör tryffeln. Fördela i pappersformar och dekorera med färska myntablad. 

1 kommentar:

  1. Ska just påbörja chokladsmältning, ser fram emot att njuta av dessa senare....

    SvaraRadera