torsdag 16 januari 2014

Grön soppa med avokado och broccoli

Jag har snöat in lite på mynta. Det är just den som gör hela soppan nedan och nu vill jag prova en massa saker med mynta så håll er borta om ni inte tycker om det... Jag tänker mörk chokladtryffel med mynta, myntaglass, fläsk på något vis med mynta och så vidare.
 
Soppan nedan är busenkel att göra. Jag har använt fryst broccoli och till servering hade jag även thailändsk fisksås. Den är svår att beskriva men testa! Krämig från avokado, lätt österländsk från kokosmjölken och currypasta, krispig från broccolin och god från myntan ;)
 
 
 

Avokadosoppa med broccoli

4 portioner

4 ägg
400 g broccoli
2 avokador
1 tsk röd currypasta
1 tsk sambal oelek
2 dl kokosmjölk
Salt
Färsk mynta

Knäck fyra hela ägg i en gryta. Lägg i broccoli, avokado, currypasta och sambal. Mixa allting med stavmixer. Häll på kokosmjölk. Värm försiktigt  under omrörning så att äggen inte blir gryniga. Smaka av med salt. Skär ner knappt en halv kruka färsk mynta och  toppa med räkor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar