måndag 11 november 2013

Ihopsvängd lunch

Vissa dagar tycker jag att både kyl och skafferi gapar tomma. Ändå lyckas man ofta, mot alla odds, slänga ihop något. Ibland blir dessa tillfällen så där bra så att man blir riktigt glad. Och lite stolt. Idag var en sån dag. Det skulle gå fort. Med hungriga steg gick jag ut i köket fast besluten om att "vi inte har något hemma". Det jag bland annat hittade var: ägg (måste alltid finnas hemma), några överblivna spenatblad, grädde, smör, en skalk Västerbottensost och en bit brieost.
 

 
Jag stekte ägget i smör på låg värme. När det "stannat" något rev jag Västerbottensost över ägget och la på några skivor brieost. Efter det placerade jag en handfull spenat ovanpå, hällde en skvätt grädde i pannan och kryddade med vitpeppar, sambal oelek och salt. Det fick småputtra en till två minuter så att sambalen blandade sig med grädden och spenaten mjuknade.

Så gott det blev! Och snyggt. Och mättande. Och nyttigt. Och snabbt.

1 kommentar: