fredag 8 augusti 2014

Västerbottenskaka

Håll i hatten! Det här var brutalt gott och bjöd nästan på en kulinarisk orgasm redan innan jag provsmakat. Efter en dag på nöjesfältet Bakken och stranden i danska Klampenborg var barnen trötta och somnade tidigt. Vi passade då på att njuta av småländska kräftor i den varma augustikvällen. Till kräftorna åt vi majonnäs och en västerbottenskomposition som blev gudomligt god. När vi steg av bussen nästan hemma köpte vi några kantareller och en västerbottensost. Jag stekte svampen i rikligt med smör och blandade sedan ägg och riven ost som jag smetade ut i pannan och sedan grillade i ugnen. Jag tänkte på paj utan pajskal och hoppade över det där "stanniga" i äggstanning som jag ändå inte är så förtjust i. Oj så gott det blev. 




Västerbottenkaka

1/2 liter rensade kantareller
1/2 vitlöksklyfta
Smör till stekning
3 dl riven västerbottensost 
2 ägg
0,5 dl Ramlösa (den öppnade flaskan stod närmre än vasken) 
Vitpeppar

Ugn: grill, högsta värmen

Stek svampen i rikligt med smör. Pressa ner en vitlöksklyfta när svampen fått lite färg och låt den fräsa med en stund. Blanda ost, ägg, mineralvatten och malen vitpeppar. Bred den ganska fasta ostsmeten över svampen. Ha kvar stekjärnet på den varma plattan en liten stund och flytta det sedan en av de högre falserna i ugnen inställd på grill. Låt kakan bli gyllenbrun. Det går fort. Bara någon minut. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar