söndag 8 juni 2014

Hasselnötsolja

Sommarnätter och sommarmorgnar. Visst är de fantastiska. Magiskt fantastiska. Dilemmat är att de inte riktigt går hand i hand. Min pappa har alltid hävdat "man ska inte sova bort sommarnatten" och det har jag tagit till mig. Jag har alltid gillat uttryck som "på kvällen blir den late flitig" och så vidare. Men kommer man väl upp de där morgnarna är de ju helt ljuvliga. Igår kom jag inte igång på hela dagen. Kände mig seg och trött hela dagen. Idag bestämde jag mig för att börja med ett dopp. Havet låg spegelblankt och stärkt efter bad åt vi frukost i trädgården. Idag blev det kaffe, ägg och en skål med bär och nötter med hasselnötsolja ringlat över. Oljan är en helt ny upptäckt som jag bara måste be er att testa. Den består av kallpressade, rostade hasselnötter och har en härlig smak av hasselnötter som påminner om nutella och nötcreme. Det goda med oljan är att smaken av nötterna är koncentrerad och kolhydraterna är borta. Jag längtar efter att testa den i dressing, desserter och på varma grönsaker. 

Idag blir en bra dag!


Hallon, blåbär, mandel, cashew och hasselnötsolja, ägg, kaffe

Hasselnötsolja

2 kommentarer:

  1. Vilken spännande olja! Den kan jag inte komma ihåg att jag hört om tidigare.

    SvaraRadera
  2. Å den är verkligen god. Jag testade den i kaffe idag. Mums.

    SvaraRadera