torsdag 6 mars 2014

Österländska tacos

Jag har en väl bevarad hemlighet. Jag har aldrig gjort tacos och jag har aldrig förstått tjusningen i dem. Inte i någon form. Tacopaj, tacosoppa, tacochips, tacos, tacokryddad... Insåg för länge sedan att det är jag som är avvikande då detta tacofenomen verkligen kommit hit för att stanna. Igår hade jag finfrämmat och märkte plötsligt till min förvåning att kvällens middag var något tacoinspirerad. Fast istället för att göra en smakresa västerut mot Mexiko gick den snarare österut mot Asien. Alla verkade mätta och glada och rätten uppskattades även av barnen kring bordet.
 

Österländska tacos

6 personer

1 kg fläskfärs
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
olja att steka i
3 msk kinesisk soja
3 msk sesamolja
4 msk fisksås
1,5 msk röd currypasta
1 msk tomatpuré
3 tsk ingefära
chilipeppar eller chilipasta efter smak

Stek köttfärsen så at den tar färg. Tillsätt hackad lök och vitlök och låt det fräsa med en stund när färsen fått fin färg. Häll sedan i övriga ingredienser och smaka av med chilipeppar och eventuellt mer fisksås om det behövs mer sälta. Servera i salladsblad med exempelvis tillbehören nedan.

Tillbehör:

Tomater med vårlök
Skär tomater i bitar och vårlök i ringar. Blanda.

Marinerade bönor
Marinera valfri sort bönor i olja, pressad vitlök, persilja, salt och peppar.

chili- och tomatröra
Blanda sambal oelek eller annan chilipasta med olja och tomatpuré.

Äppelsallad med vanilj
Skär äpplen i stavar och krydda med vaniljpulver och havssalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar