onsdag 5 mars 2014

Egen BBQ-sås Pulled pork

Nu är jag där igen och kan inte låta bli att hacka lite på prefabricerade livsmedel. Denna gång gäller det BBQ-marinad. Här kommer tips på hur snabbt och enkelt det är att göra sin egen kryddblandning till den dragna grisen (pulled pork). Den passar lika bra till långbakad kyckling eller högrev exempelvis. Jag brukar blanda lite hejvilt av vad som finns hemma men vad jag alltid vill ha är rökt paprikapulver. 

Rökt paprikapulver görs på paprikor som röktorkats över öppen eld. Den på första bilden nedan som jag har använt är inhandlad i kryddaffär i Köpenhamn. Santa Maria har en sort som heter "Paprika smoked" som finns i de flesta matbutiker. Fråga efter den om den inte finns!
 
Samma Maria, alltså Santa Maria, har en färdig marinad i påse som de kallar BBQ-marinad smoky honey. Den innehåller bland annat 4 gram honung, betydligt mer strösocker, rökarom och andra aromer, druvsocker, jästextrakt och förtjockningsmedel. Ok, det är tydligt. Låt oss köra på den hemmagjorda varianten.
 
BBQ Marinade Smoky Honey Paprika Smoked
 
Blanda ingredienserna nedan efter tycke och smak. Bred sedan blandingen på köttet och låt det tillagas under lång tid i ungen på låg temperatur. Jag använder karré när jag tillagar pulled pork. Det enda som ska göras är blandningen och sedan sköter sig köttet själv i ugnen. Låt det stå inne i 125 grader i gjutjärnsgryta med lock i minst 5 timmar. Dra sedan isär köttet med två gafflar. Servera med cole slaw eller valfritt tillbehör.
 
Tomatpuré, fisksås, salvia, chilipulver, rökt paprikapulver, vitlök. Allt efter behag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar