måndag 7 juli 2014

Strandkål

Idag plockade jag strandkål för första gången. Jag googlade lite snabbt och kom fram till att prova förvälla bladen. Det är alltid lika spännande att prova nya ingredienser och nya smaker. De spänstiga bladen var enkla att bryta av och känslan av att de vuxit upp med bästa utsikt över Hallandsväderö och kryddats med salta vindar från havet gjorde att de smakade gott redan innan jag hunnit hem till köket. Om ni är ute och plockar så tänk på att strandkålen i Blekinge och på Gotland är fridlyst.



Efter förvällningen smakade jag på bladen. De var ganska träiga och beska eller kanske bättre beskrivet som grova på nåt vis. Jag tillsatte då lite finhackad lök, vitlök och smör så att det fick småfräsa ihop lite efter förvällningen. Efter en god stund slog jag över en skvätt av rosevinet i glaset bredvid mig. Före servering hade vinet kokt in. Dessvärre blev smaken ungefär densamma och den lite råa eller grova smaken fanns kvar. Jag ska inte ge upp utan se mig omkring efter tips på när den är bäst att plocka och hur den ska tillagas. 

Strandkålen fick agera dekoration runt kvällens middagsbord. Det klarade den dock utmärkt då den, trots min ganska styvmoderliga behandling, behöll färgen fint. På kålen låg goda smörstekta rödtungor som tillsammans med övriga tillbehör uppskattades ljudligt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar