söndag 13 juli 2014

Odlad vitlök och trevligt utflyktsmål

Rikedom

Kvällens skörd av squash, sallad och bönor

Imorgon blir det köttfärssås med världens bästa pasta - squash! Jag har köpt fin färs och ska stoppa massor av egenodlad vitlök och gul lök i köttfärssåsen. Tomatplantorna ser ut att ge en riklig skörd men är ännu gröna så jag fick komplettera med köpetomater. 

Squashen är god att strimla med potatisskalare och koka en minut i vatten eller färsk, riven eller stekt i smör. Mycket god ersättare till pasta. Min kommer nog att stekas i gott smör med himalaysalt. 

Förra året besökte vi Mandelmanns trädgårdar på Österlen. Vi blev helt förälskade i stället som bjöd på massor av inspiration i de många trädgårdarna och växthusen, härligt bemötande, god därproducerad mat i restaurangen, rundtur för barnen samt shopping i den fina gårdsbutiken. Ett tips på bra utflyktsmål i sommar! Jag fick bland annat smaka färsk steviaplanta. Jag är dock inte glad för dess genomträngande eftersmak som lätt tränger fram i livsmedel där den används. Smaken var väldigt söt och lakritsliknande. I gårdsbutiken köpte vi vitlök. En sparade jag till november då jag delade upp den i klyftor och petade ner i jorden. Idag har jag dragit upp dem. Var och en av klyftorna blev en ny lök och som ni förstår föll jag åter i löktrans. Nu ligger de på tork och till hösten tänker jag peta ner ännu några fler klyftor som naturen får ta hand om. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar