måndag 12 maj 2014

Raclette på mitt vis

Man tager vad man haver. Vi har inget raclettejärn med individuella små stekjärn som var och en kring bordet kan tillaga sin ost i. Då fick jag iden att helt enkelt göra tillagningen i ett vanligt stekjärn. Raclette modell större. 

Först la jag alla godsaker i botten och avslutade med ost på toppen. Sedan satte jag på plattan och lät det stå på några minuter innan jag flyttade stekjärnet till översta delen av ugnen. Ugnen var inställd på grill på hög värme. Poängen med ett raclettejärn är att osten och tillbehören tillagas både underifrån från värmeplatta och grill ovanifrån. 








I denna "raclette" hade jag svamp, rödlök, tomat, zucchini, salami och port salutost

Raclette i stekjärn

Lägg alla ingredienser i ett stekjärn och osten på toppen. Sätt på spisplattan på full effekt. Låt stekjärnet stå på i cirka fem minuter och lyft sedan över det till ugnen på grill i full effekt. 

Servera med en sallad och exempelvis cornichoner och oliver. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar