tisdag 3 december 2013

Keso a la Malta

Som jag nämnt tidigare har vi redan börjat med julmaten. Denna rätt äter jag året runt men den passar särskilt bra till jul. Keso a la Malta är precis som namnet antyder, som Ris a la Malta fast med keso istället för ris. Den är god som dessert, smårätt, frukost eller mellanmål. Så här i december är det gott med stjärnanismarinerade apelsiner och kanel till.
 
Nedan finns två sätt att göra den på. En med en aning honung och en helt osötad variant.
 

Keso a la Malta

Keso
Grädde
Vaniljpulver
Honung
Apelsin

Vispa grädden ganska fast och blanda med keson. Smaksätt med en aning honung och vaniljpulver.

Keson innehåller tillsatt salt och därför är det gott med den lilla gnuttan honung för att inte Maltan ska smaka salt. När jag har god planering brukar jag skölja av keson i sil så att endast "klumparna" finns kvar. Dessa marinerar jag sedan i saften av en pressad apelsin i ett halvt dygn i kylen. Därefter blandar jag med vispad grädde och vaniljpulver. Saften av apelsinen häller jag bort då den dragit ut det mesta av saltet och Maltan behöver därmed inte sötas alls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar