torsdag 21 november 2013

Choklad- och nötpajer

Jag sa mördeg. Min man sa pekannötter. På väg över Hallandsåsen komponerades dessa pajer i vår fantasi. Samma dag provlagade jag dem och de kommer garanterat att göras igen.
 
 
Sätt ugnen på 175 grader
Cirka 20 pajer

Pajdeg
osaltat smör
mandelmjöl
kokos
ett ägg
sesamfrön
Till ungefär 50 gram smör tillsatte jag cirka två matskedar kokos, ett ägg och två till tre matskedar sesamfrön. Sedan arbetade jag in mandelmjöl tills degen blev lagom för att kunna tryckas ut i portionsformar.

Skalen gräddades i 175 grader i mitten av ugnen tills de fått lite färg på kanterna (cirka 10 minuter) De fick svalna på galler.

Fyllning
osaltat smör
jordnötssmör
mörk choklad (gärna med 90% kakaohalt)
honung
Ingredienserna till fyllningen smälte min son i en gryta på mycket svag värme. Vi hade omkring en och en halv deciliter jordnötssmör, 60 gram choklad, 1 matsked honung och 50 gram smör. När fyllningen smält och gosat ihop sig fyllde vi våra gräddade pajskal med den.

Dekoration
På toppen dekorerade vi med en mörk nobless som smälte på den ljumna fyllningen. Ovanpå det fäste vi en pekannöt innan chokladen stelnade.

Fikan färdig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar